Hoe ga je om met pijn?

Iedere vrouw reageert anders op de pijn. Vaak is pijnbestrijding niet nodig en kan op andere manieren de pijn worden verzacht, denk bijvoorbeeld aan massage, het veranderen van houding en het gebruik van warm water tijdens de bevalling. Een badbevalling is zowel thuis als in het ziekenhuis mogelijk. Het is belangrijk dat je je goed ontspant op de momenten dat de pijn er even niet is.

Een andere vorm van omgaan met pijn is een TENS apparaat. Dit is een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes geeft. Je bedient het apparaatje zelf – wat je een gevoel van controle kan geven. Via elektrodes, draadjes die op je rug zijn geplakt, gaan de stroomstootjes je lichaam binnen. Dat geeft een prikkelend of tintelend gevoel, vergelijkbaar met koude handen die gaan tintelen als ze weer warm worden. Een TENS moet je zelf aanschaffen, maar wordt vaak vergoed vanuit een aanvullende zorgverzekering of eigen risico bij een basisverzekering.

We merken dat de vrouwen die zich hebben voorbereid op de bevalling door een zwangerschapscursus te volgen en/of naar de voorlichtingsavond te komen beter om kunnen gaan met de pijn, rustiger zijn en later beter terug kunnen kijken op de bevalling.

Hoe ga je om met de pijn zonder medicatie?

Wanneer er sprake is van bijvoorbeeld ondragelijke pijn, paniek, angst of uitputting kan pijnbestrijding helpen om de bevalling voorspoediger te laten verlopen. Helaas is dit thuis niet mogelijk en zul je altijd naar het ziekenhuis moeten. In deze regio zijn de volgende mogelijkheden van pijnbestrijding:

• Remyfentanyl: dit is een medicijn dat per infuus wordt toegediend. Naast een vaste basishoeveelheid kun je zelf door middel van een drukknop bepalen hoeveel medicatie je extra toegediend krijgt. Je hebt dus gedeeltelijk controle over de pijnstilling.
  • Epiduraal: dit wordt ook wel een ruggenprik genoemd. Een ruggenprik verdooft de onderste helft van het lichaam, in 95% van de gevallen wordt niet of nauwelijks pijn meer ervaren. Het effect is meestal na 15 minuten merkbaar en de ruggenprik kan de gedurende de hele ontsluitingsperiode blijven zitten. Een epiduraal wordt gezet door de anesthesist in het ziekenhuis.
  • Lachgas: lachgas is een mengsel van stikstof en zuurstof. Je geeft jezelf alleen tijdens een wee lachgas via een mond/neusmasker. Je doet een kapje over je neus en mond, hangt een kinmasker om en ademt het gas in. Na de wee haal je het kapje weer weg en stopt de toediening vanzelf. De verloskundige houdt in de gaten of je het lachgas goed gebruikt.
    Binnenkort zal lachgas beschikbaar zijn in het Rijnstate Ziekenhuis Arnhem. (Op dit moment nog niet aanwezig)

Hoe ga je om met de pijn met medicatie?

Zodra je een van bovenstaande soorten pijnstilling nodig hebt zal de baby extra bewaakt moeten worden door middel van een CTG (hartfilmpje) en zal de bevalling plaatsvinden onder eindverantwoordelijkheid van de gynaecoloog.

Meer informatie over omgaan met pijn tijdens de baring en de diverse soorten pijnstilling is te lezen in deze folder van de KNOV (tevens beschikbaar in het EngelsArabischPoolsFransTurks en Mandarijn.)

Informatieavonden

Wij organiseren met enige regelmaat informatieavonden. Bekijk hieronder de lijst met informatieavonden.

Deel deze pagina