Heb je een klacht?
Het is belangrijk dat je je goed voelt bij je verloskundige. Want zwanger zijn is al spannend genoeg. Daarom doen we er alles aan om jou en je kindje goed te begeleiden. Het is prettig als het contact met de verloskundige en andere professionals in onze praktijk deskundig en aangenaam verloopt. Toch kan het voorkomen dat je een klacht hebt.
1. Bespreek je klacht met je verloskundige
Zit je met vragen? Of twijfels? Ben je ergens ontevreden over? Vertel het ons. We nemen graag de tijd om rustig met je te praten.
2. Schakel de klachtenfunctionaris in
Lukt het niet om er samen met ons uit te komen? Of wil je hulp bij het indienen van een klacht? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van het CBKZ (centraal bureau klachtenmanagement in de zorg). Deze is onpartijdig, werkt onafhankelijk en helpt je graag verder met ondersteuning en advies. Ook bemiddelt de klachtenfunctionaris bij het vinden van een oplossing. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.
De externe klachtenfunctionaris van het CBKZ is telefonisch een e-mailbereikbaar van maandag tot en met vrijdag (van 09.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.30 uur) via 088-0245123. Je kunt ook sturen naar klachtverloskunde@cbkz.nl
kijk voor meer informatie op www.klachtverloskunde.nl
Privacy
Privacy en persoonsgegevens
Wij informeren je graag over de verwerking van jouw persoonsgevens.
Jouw persoonsgegevens en medische gegevens slaan wij digitaal op. Dit doen wij om goede zorg te kunnen verlenen. Het verwerken van jouw gegevens doen wij volgens ons privacy- en dataveiligheidsbeleid. Je gaat met die opslag (verwerking) akkoord door jouw zorg door onze praktijk te laten uitvoeren.
Zo gaan wij met persoonsgegevens om:
- Jouw persoonsgegevens slaan wij op en gebruiken we zodat wij goede zorg kunnen verlenen.
- Jouw gegevens geven wij alleen door aan derden als dat nodig is voor het leveren van goede zorg. Indien hiervoor op basis van de wet specifieke toestemming is vereist, vragen we die vooraf aan.
- Jouw gegevens verwerken wij op basis van de behandelovereenkomst zoals beschreven in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
- Je kunt onderdelen van jouw persoonsgegevens bekijken. Stuur ons dan een schriftelijk verzoek.
- Als je vindt dat de gegevens hebben opgeslagen die niet correct zijn, mag je ons schriftelijk vragen om uw gegevens aan te passen.
- Je kunt ons vragen om persoonsgegevens te wissen. Als wij dit doen kunnen wij (mogelijk) niet langer verantwoorde zorg verlenen. De WGBO vereist een bewaartermijn van 15 jaar. Daarom slaan we gegevens in dat geval op in een inactief archief, onzichtbaar en onbruikbaar voor de normale gebruiker.
- Je kunt jouw toestemming tot onze verwerking van uw persoonsgegevens intrekken. Wij kunnen dan (mogelijk) geen verantwoorde zorg garanderen. Wij slaan jouw gegevens in dat geval op in een inactief archief. (zie boven)
- Je kunt bij ons bezwaar maken als je het niet eens bent met de manier waarop wij persoonsgegevens verwerken.
- Je krijgt bericht van ons als er iets mis is gegaan met jouw persoongegevens.
- Jouw gegevens verwerken wij niet langer dan nodig is voor het leveren van goede zorg. Wij houden ons aan de bewaartermijnen van de WGBO.
- Het bovenstaande geldt ook voor persoonsgegevens die wij via derden ontvangen.
- Als je na de geboorte een geboortekaartje opstuurt, hangen deze op ons prikbord in de wachtkamer tenzij je aangeeft daar bezwaar tegen te hebben.
Informatieavonden
Wij organiseren met enige regelmaat informatieavonden. Bekijk hieronder de lijst met informatieavonden.